Som en lille opfølger på min tråd, kan jeg hermed meddele at min bil ser ud til at køre fint igen.
Jeg kan berette, at det at vælge mekainker i høj grad handler om tillid. Jeg havde ret i min antagelse og derfor har jeg i dag sparet 10000 kroner.
Da problemet opstod, fik jeg at vide fra den første mekaniker at det var en defekt dieselpumpe og at det ville blive mindst 12000 kroner for en udskiftning.
Jeg valgte at få ham til at skifte olien på min motor og så ellers klargøre den, så den var i stand til at køre 500 m ned til en anden mekaniker jeg har brugt tidligere.
Han havde en mere pragmatisk holdning til det og startede bilen, for at se hvor dieselen kom ud. Det viste sig ganske rigtigt at fejlen kunne lokaliseres til området omkring pumpen. Denne mekaniker, der nu kiggede på bilen, havde ikke adgang til Suzuki"s "expertpanel" på nettet. Alligevel kendte han en anden kollega, der kunne oplyse at Suzuki tidligere havde erfaret at pumpen på nogle modeller kunne være dårligt monteret med et problem som mit til følge. Alt han behøvede var at spænde 4 skruer, der havde raslet løs.
Heldigt for mig at problemet kunne løses så hurtigt, men utroligt dårligt at man ikke som det første tjekker om der står noget om et sådan problem på nettet (som vi andre "ikke mekanikere" ikke har adgang til). Man burde forvente at når man tager en Suzuki med til et autoriseret værksted, skal de leve op til en vis standard sat af Suzuki.
Yderligere meget dårligt at man fra Suzuki"s side ikke har sørget for at kommunikere en sådan besked ud til de respektive mekanikere i deres fold. Jeg er utroligt skuffet over at man ikke får bedre behandling, når man køber en ny bil og tager den til de respektive services.
Konsekvensen af min løse pumpe kunne i dag have været at jeg i bedste fald ikke havde nogen motor. I værste fald kunne jeg være død: Forestil at man kommer kørende på motorvejen i 5. gear med 130 km/t og motoren pludselig begynder at tage omdrejninger. Man har ikke meget tid til at reagere og hvis der samtidig opstår kø, kan det blive svært at bremse den, ned inden det er for sent.
At vide om min første mekniker havde opdaget problemet når han stod med 4 løse skruer i hånden eller hovedløst havde skiftet pumpen med en stor regning til følge skal jeg her lade være uvist.
Dog har jeg erfaret at det er meget vigtigt at have tillid til den person der skal tage sig af din bil. I sidste ende kan det blive meget dyrt for dig.